Zgodnie z obecnymi wymaganiami dotyczącymi ochrony środowiska w miejscach, gdzie wymagana jest szczególna wibroizolacja (zwłaszcza mosty, wiadukty i tunele zlokalizowane w strefach zurbanizowanych) skutecznym rozwiązaniem ochrony otoczenia przed niekorzystnym oddziaływaniem środków transportu jest wprowadzanie do konstrukcji drogi szynowej mat wibroizolacyjnych.
Stanowią one barierę na drodze transmisji wibracji od nawierzchni do podtorza i dalej poprzez grunt do zabudowań w pobliżu trasy. Maty wibroizolacyjne są stosowane w drodze szynowej w celu zmniejszenia pionowych drgań materiałowych oraz drgań poprzecznych transmitowanych od toru do otoczenia trasy.
Maty wibroizolacyjne TRACKELAST, zwane dalej matami TRACKELAST wykorzystują nowe technologie. Są przeznaczone do stosowania w systemach wibroizolacji konstrukcji dróg szynowych w celu redukcji oddziaływań dynamicznych w postaci drgań materiałowych. Przeznaczone są do stosowania w bezpodsypkowych, jak i podsypkowych konstrukcjach nawierzchni szynowych.
Maty TRACKELAST są produkowane w trzech odmianach materiałowych:
- Maty z granulatu gumowego ze spoiwem poliuretanowym, oznaczane jako maty FSGR550,
- Maty z kompozytu poliuretanowego, oznaczane jako maty RPU,
- Maty z komorowego kompozytu kauczukowego związanego z granulatem korkowym, oznaczane jako maty FC.
Oprócz powyższych określeń odmian materiałowych mat TRACKELAST są one również określane w zależności od przeznaczenia jako:
- Maty STM (Slab-Track-Mats), przeznaczone do konstrukcji bezpodsypkowych (nazywane również matami podtorowymi), do układania pod betonową płytą podbudowy.
- Maty SBM (Sub-Ballast-Mats), przeznaczone do konstrukcji podsypkowych (nazywane również matami podtłuczniowymi), do układania pod warstwą podsypki tłuczniowej.
Zastosowanie w konstrukcjach podsypkowych – maty podtłuczniowe SBM (Sub-Ballast-Mats)
Zastosowanie w konstrukcjach bezpodsypkowych – maty STM (Slab-Track-Mats)
STM RPU Blue | 2000 mm x 1000 mm | grubości: 12, 15, 20, 25, 28, 30 i 35 mm |
SBM RPU Blue | 2000 mm x 1000 mm | grubości: 13, 15, 20, 25, 30 i 35 mm |
STM RPU Orange | 2000 mm x 1000 mm | grubości: 10, 12 i 15 mm |
SBM FSGR550 | 2000 mm x 1000 mm | grubości: 11.5, 15, 20, 23, 25 i 30 mm |
SBM FC | 1100 mm x 1100 mm | grubości: 11, 12.5, 13, 19, 25, 29 i 33 mm |
Zastosowanie:
Zalety mat wibroizolacyjnych TRACKELAST:
- wysoka wytrzymałość zmęczeniowa
- skuteczne tłumienie drgań
- niska wartość współczynnika przesztywnienia dynamicznego
- maksymalne naciski osi do 245 kN
- zwiększenie izolacji elektrycznej toru
- zwiększenie trwałości nawierzchni